Ukorzenianie - eksperymenty

W czasie zimy eksperymentowałem troszke z ukorzenianiem sztobrów i doszłem do kilku ciekawych wniosków.

- nie należy ukorzeniać wcześnie (styczeń, luty) gdyż rośnie nam zielone które jest narażone na poparzenia słoneczne z powodu małej ilości światła.

- nie przesadzać w podlewaniu! Sztober poprostu zgnije a nie ukorzeni się.

- reszta to standard przy ukorzenianiu

Skąd te wnioski:

Ukorzeniając wcześnie w czasie zimy winorośl ma mało słońca i gdy końcem lutego zaczyna grzać słońce  przez szybe okienną najczęściej poparzy nam liście oraz łodygę co prowadzi do obumarcia zielonego które wyrosło. Oczywiście są wyjątki i tu np. odmiana Zodiak która nie wykazuje tego typu objawów. Natomiast odmiany które testowałem i poddały się to Agat D. , Gołubok, A1704, Chrupka Różowa, Arkadia.


Sprawa podlewania.
Ukorzeniałem odmiane Gołubok którą wsadziłem do piasku w butelce PET i mocno podlewałem co spowodowało że w ciągu miesiąca nic nie wyrosło ze sztobra i stopka zrobiła się "ślimata". Ale postanowiłem nie kończyć eksperymentu i odświeżyłem cięcie, nowe skaleczenia i ukorzeniacz. Mniej wody i udało się .


Dobre efekty daje ukorzenianie na grzejniku.
Próbowałem przez standardowe obrobienie sztobra, do ziemi i na grzejnik na styropianowej podstawce. Temperatura grzejnika oscylowała 40-43stopnie, temp. doniczki nie sprawdzałem ale bardzo ładnie tak rosły korzenie.

Oto sadzonka z takiego ukorzeniania, wspomniany wcześniej Gołubok oraz Zodiak.


  
 

5 komentarzy:

  1. Witaj.
    Mam pytanie, dotyczące ukorzeniania sztobrów, czy czy kilka sztobrów np.10, można ukorzenić w pojemniku z wilgotnym piaskiem na grzejniku, następnie przesadzić do doniczek z ziemia ogrodniczą i w na przełomie maja i czerwca, jak ziemia będzie już nagrzana, przesadzić do gruntu?

    OdpowiedzUsuń
  2. Można tak komplikować ale nie polecam a jeżeli musisz to najwcześniej od marca doniczki ale do gruntu w tej formie tylko do wybitnie ciepłego stanowiska z czarną folią na ziemi i po przymrozkach. Natomiast na miejsce stałe mocne sadzonki doniczkowe ukorzenione w danym roku powinno się sadzić najwcześniej po połowie czerwca.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam powtórnie.
    Dzięki za odpowiedz, choć meritum umkneło uwadze, czy "można ukorzenić w pojemniku z wilgotnym piaskiem na grzejniku". Pisząc o sadzeniu do gruntu, mam na uwadze już dobrze nagrzaną ziemie, sadziłbym pod czarną włóknine. Proszę odnieś się do ukorzeniania.
    Zdenek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak tylko trzeba uważać żeby nie przelać bo sztobry zgniją a nie ukorzenią się

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kolego Marcinie, pytałem o ukorzenianie kilku sztobrów w ten sposób, bo robienie podgrzewarki ze stabilizatorem temperatury, do takiej ilości jest bez sensu, wykorzystam cieplo płynące z kaloryfera.

      Zdenek.

      Usuń